Úloha z šatrandže
Na prvním tréninku mládeže v letošním roce se obě skupiny kromě jiného seznámily se vznikem šachu. Hra podle všeho vznikla v Indii z původní hry čaturanga, která byla šachu ještě hodně vzdálená. Hráli ji čtyři hráči, úkolem bylo posbírat soupeři všechny figurky a navíc se používala i kostka …
Na prvním tréninku mládeže v letošním roce se obě skupiny kromě jiného seznámily se vznikem šachu. Hra podle všeho vznikla v Indii z původní hry čaturanga, která byla šachu ještě hodně vzdálená. Hráli ji čtyři hráči, úkolem bylo posbírat soupeři všechny figurky a navíc se používala i kostka …
V Persii vznikla následně další hra, která dnešnímu šachu byla mnohem podobnější a nesla název šatrandž. Byly však nadále patrné rozdíly u chodu některých figur a také jejich názvu, jednou z takovýchto figur byl Alfil. Alfil je hodně podobný střelci, umí však tahat pouze ob jedno pole po diagonále, avšak toto pole může býti i obsazené. Velmi zajímavou úlohou z hry šatrandž je ta následovná:
Bílý na tahu vyhraje (Pozor, na h3 není střelec, ale Alfil!)
Kromě Alfila na šachovnici byly všechny ostatní figury, které známe z normálního šachu a také jejich tahy byly stejné, jako v dnešní podobě. Jedinou výjimkou byl vezír (dnešní dáma), který tahal pouze šikmo o jedno pole a byl tak nejslabší figurou na desce. Král se v této hře nazýval šach, věž pro změnu ruch a pochopitelně se již nehrálo s kostkou.
Řešení úlohy bude prozrazeno v průběhu nového týdne v samostatném článku, Vaše řešení můžete klidně vkládat do komentářů pod tímto článkem.